Ансамбълът за автентичен фолклор"Шиковци" е танцова формация към Народно читалище"Пробуда-1940" в Калипетрово, община Силистра.
Ансамбъл за автентичен фолклор„Шиковци”, 2013 г. |
Първият танцов състав към читалището е
създаден през 1954 г. с ръководител Петър Николов Дойков. От 1992 г. съставът
прераства в Ансамбъл за автентичен фолклор„Шиковци”. През годините на своето съществуване
се е изявявал на редица международни, национални и регионални сцени и
има спечелени множество медали, грамоти и отличия. Но най-ценната награда за
ансамбъла е любовта на публиката и блясъкът в очите на родолюбивите
калипетровци.
Засвири ли хармониката, писне ли
гайдата, запее ли гъдулката, удари ли тъпанът, танцьорите от "Шиковци"
се впускат в танците и с невероятна жар всеки път представят спектакъл
от музика, движения и позитивна енергия. Спектакъл-магия, послание на "шиковския"
дух, въплътен и изразен чрез народния танц, пренесен през вековете от живота на
калипетровци.
"Ръка", "сборенка",
"опас" или "ръченик" - посланието е едно и също:
Добруджанските танци имат свой стил, а Добруджанецът обича да играе!
Въздействащи, емоционални и истински
"шиковци" - това са нашите най-ценни партньори от Ансамбъл за
автентичен фолклор "Шиковци" при НЧ "Пробуда-1940",
Калипетрово. Вижте снимки и видео от последното им участие във
Петия национален преглед на читалищата в гр. Бяла на 30 юни, 2013 г.
Исторически сведения за етнографската общност на "шиковците", заселили се в Калипетрово след Одринското примирие през 1829 - прочетете научния труд на д-р Йордан Николов Касабов "ШИКОВЦИ КАТО ХЪРЦОИ В ЮЖНА ДОБРУДЖА".
*************
От началото на ХІХ в. по време на засилените миграционни
процеси на българското население от южните покрайнини към север се създават
нови етнографски образования в резултат на поредицата от руско–турски войни. Мигриращото
население в голямата си част се установява в чертите на Силистренска и Добричка
области. Част от преселените вълни се установяват в Молдова, Бесарабия,
Украйна. Заселвайки се в североизточната ни част се образува новата голяма
етнографска група – Добруджанци.
След подписването на Одринското примирие на 02.09.1829 г.
започнала масова емиграция на населението от Провадийско, Разградско, Варненско
и най-вече от Тракия. Някои групи от този огромен поток се установили в
Силистренско, поради факта, че тези земи, според договора, оставали под руско
управление.
Въпросното шиковско население се заселва в с. Калипетрово с бежанци от Сърт
Кьойлери (Съртските села) около Провадия от селата; Черковна, Косовча
(Косово), Марковча (Марково), Аджемляр (Аспарухово), Дерекьове (Петров дол),
Кривня, Равна.
Многобройните пришелци–хърцои от Провадийско, именно от упоменатите съртски села, настанени в с. Калипетрово минават под името „шиковци“. Милетич сочи, че за произхода на това име, с което самите те не се наричат, а са ги нарекли така околните на тях села и съседи, няма обяснение. И с името хърцои ги наричат, когато искат да им се присмеят. „Ама ърцой тос ба!“ – ще каже при случай балканджията с ядовита ирония (Милетич 1902:163).
Що се отнася до името шиковци, Зл. Еников и Ив. Гаджев дават обяснението, че шъкат – шъ идима, шъ видима и т.н. Шикането става отличителен белег на съртовци в Калипетрово (ОДА 902:62; Гаджев 2004:16). Шиковци се установяват в с. Калипетрово заради една от клаузите, свързани с Одринския мирен договор от 1829 г. Русия задържала Силистра и един район от 15 км. ивица, отстоящ от града, до изплащането на военните репарации от страна на Османската империя. Това обяснява присъствието на казаци и руски отряд в местността „Караула“ до селото (Еников 1983:14).
Шиковското население се почувствувало защитено тук и започва трайно да се установява. Шиковци са отдадени в своето ежедневие на полския труд. Алчността им за ниви и работа не е отбягнала от вниманието на Илия Блъсков. В неговата статия за с. Равна, Провадийско, откъдето са достатъчно калипетровски рода, той пише: „В село Равна кръчми няма“. След като говори за тяхната склонност към полска работа, поради което нямат време да ходят на кръчма, добавя: „Равненци се отличават по добротата си и освен, че са миролюбиви и съгласни, те са още и ученолюбиви“ (Блъсков 1876:4).
Многобройните пришелци–хърцои от Провадийско, именно от упоменатите съртски села, настанени в с. Калипетрово минават под името „шиковци“. Милетич сочи, че за произхода на това име, с което самите те не се наричат, а са ги нарекли така околните на тях села и съседи, няма обяснение. И с името хърцои ги наричат, когато искат да им се присмеят. „Ама ърцой тос ба!“ – ще каже при случай балканджията с ядовита ирония (Милетич 1902:163).
Що се отнася до името шиковци, Зл. Еников и Ив. Гаджев дават обяснението, че шъкат – шъ идима, шъ видима и т.н. Шикането става отличителен белег на съртовци в Калипетрово (ОДА 902:62; Гаджев 2004:16). Шиковци се установяват в с. Калипетрово заради една от клаузите, свързани с Одринския мирен договор от 1829 г. Русия задържала Силистра и един район от 15 км. ивица, отстоящ от града, до изплащането на военните репарации от страна на Османската империя. Това обяснява присъствието на казаци и руски отряд в местността „Караула“ до селото (Еников 1983:14).
Шиковското население се почувствувало защитено тук и започва трайно да се установява. Шиковци са отдадени в своето ежедневие на полския труд. Алчността им за ниви и работа не е отбягнала от вниманието на Илия Блъсков. В неговата статия за с. Равна, Провадийско, откъдето са достатъчно калипетровски рода, той пише: „В село Равна кръчми няма“. След като говори за тяхната склонност към полска работа, поради което нямат време да ходят на кръчма, добавя: „Равненци се отличават по добротата си и освен, че са миролюбиви и съгласни, те са още и ученолюбиви“ (Блъсков 1876:4).
Когато спира керванът на провадийци в
Калипетрово, чудели се да останат или да продължат пътя си за Провадия. Тогава
кмет на селото бил чорбаджи Иван, който им казал: „А бе къде ще ходите, я останете тук. И
място има за къщи да си направите, мера има за добитъка, и ниви има да разорете“.
Така и станало (ОДА 902:52). Не минало много време, гребенското население
започнало да се вайка: „Брей
откак додоха тези яръмкалпаклиите, не остана мера за добитъка всичко разораха“
(ОДА 902:52).
**************
Няма коментари:
Публикуване на коментар